söndag 22 februari 2015

Detox hett som bara den


Tack Ebba och Marie för inspo! Ni gör mitt liv så mycket enklare!

Jag har några väninnor som delar min syn på mat, hälsokost och annat. Ibland får jag en blänkare av dem när de stött på något rettfullt. Det passar mig mycket bra då hjärnan för närvarande är ganska urlakad på briljanta uppslag (detta är ett övergående skede, ni vet ju att jag i princip alltid har nya briljanta idéer, flera om dagen om det vill sig väl). 
Redan när första puffen kom började jag skissa på detta inlägg men sen kom ett mms från en annan väninna med bild på nya dumheter, Detoxande aktivt kol blandat med destillerat vatten och citrus......Och då blev det svårt att somna om.

Detta anknyter till inlägg jag skrivit förr på Stunder av Lycka. Men jag tänkte ta en lite annan vinkel idag och spana framåt. För ni vet ju redan att detox och juicing är helt meningslöst.

Eventuella hatbrev från foliehattar, som jag fick senast, undanber jag mig. Jag svarar inte på nonsens. Det är min tid för dyrbar för, men har man riktiga issues med varför man ska äta högkoncentrerade tillskott och dricka basiskt vatten; hänvisar jag till Folkhälsoinstitutet, Livsmedelsverket, Institutionen för miljömedicin på KI  bland annat. (Inte Vitamininstitut i Schweiz...) De svarar mer än gärna på frågor om allt som rör detta. Vad gäller aktivt kol, som man ger vid livshotande förgiftningar, hänvisar jag till FASS. 

Destillerat vatten....är väl egentligen inte farligt, det innehåller bara inte joner.  Därför passar det bra att ha i maskiner och bilbatterier till exempel. Det har ett PH på 9 ungefär alltså inte riktigt vad kroppen behöver, men som nämns nedan, i akuta situationer av dehydrering skulle man väl göra vad som helst för en skvätt av detta eller annat som håller en vid liv...


Detta är FASS-texten om aktivt kol, den del som är tänkt att läsas av förskrivare:


Ni ser ju att jag bränner midnattsoljan här...så blir det när man har feber och influensa och man fåtr små mms. Jag hade redan börjat skissa på detta i onsdags efter första mmset men efter bilden på aktivt kol behövde jag redigera lite..och är man ändå vaken...


Jag googlade konsumentombudsmannen + domar + hälsorisker + destillerat vatten och FASS. Vill ni veta vad jag kom fram till?
Såklart ni vill!

Det kan inte uteslutas att höga doser hälsokostpreparat orsakar just det de hävdas motverka. Tvärtom kan man oroas över att folk för i sig för mycket av det "goda" av hälsokostpreparat och vad gäller juicing; för mycket energi och för lite fibrer. Konsumentombudsmannen har fått rätt i många domstolsfall och höga viten har betalats ut av de som far med osanning.. Man får nämligen inte göra det.

Som exempel på farliga vitaminer kan man nämna A-vitamin som tidigare gavs i kombination med D-vitamin till småbarn...Detta har nu tagits bort. Jag gav aldrig mina barn detta för när jag hade läst på om A-vitamin tyckte jag det verkade farligt...Min BVC-sköterska var inte helt nöjd.


Tillbaka till den röda tråden. Jag har hört så mycket dravel i mina dagar om hur jorden är urlakad på näring så att grödorna nu inte kan förse oss med de näringsämnen vi behöver... bla bla bla och att man av den anledningen behöver diverse tillskott. Det är bara nys. Däremot kan det tänkas att det finns en placeboeffekt här som vid alla intag av mediciner eller vid handpåläggning. Man vill så gärna tro att det ska funka att det gör det! Detta utgör 30% av effekten. Förväntan är starka krafter,

Nåväl. Jag ser fram emot att EU tar ordentliga krafttag här. J

Här något jag hittade på nätet som är riktat till affärer som säljer kosttillskott mm.

http://www.svenskdagligvaruhandel.se/wp-content/uploads/2014/10/KONTROLLHANDBOK-KOSTTILLSKOTT-20141014.pdf


"Dosnivåer av näringsämnen är av stor vikt i kosttillskott. För låga doser ger ingen effekt och blir vilseledande för konsumenten, medan för höga doser kan utgöra en hälsorisk.
Efsa har granskat studier som visar att höga doser av vitaminer och mineraler som konsumeras under lång tid kan leda till negativa hälsoeffekter
I Sverige finns inga regler om max- och miniminivåer av vitaminer och mineraler i kost- tillskott och inte heller på EU-nivå. Låga doser måste bedömas utifrån risken att konsumenten blir vilseledd, medan höga doser behöver jämföras mot utvärderingar av hälsorisk". (jag har kortat texten lite).


Där kan man till exempel läsa om renande vulkanaska....det har jag också skivit om tidigare. En svensk golfprofil blev mycket sjuk av detta och talade ut i kvällspressen...Vulkansaka innehåller ansenliga mängder arsenik. Detta tar man som bekant död på sina fiender med om man är en äldre dam omgiven av gamla spetsar. 
Visste ni det förresten, kvinnor mestadels mördar med gift. Det tycker jag är intressant. Män är lite mer hands on, de använder tillhyggen och råkraft. 

Citatet ovan visar väl på att ju mer desto bättre inte är applicerbart på detta område. Hälsokost är inte prövat som läkemedel är varför man inte kan veta säkert vad det innehåller. Det kan vara noll verksam substans, för hög halt alternativt något helt annat som inte redovisats. Olika gifter har förekommit till och med. Kroppen är inte anpassad för att få i sig superkoncentrerade vitaminer och annat, det gör att vi istället kan få en toxisk effekt. Hence ju mer potent desto sämre för kroppen. 

Jag undrar i vanlig ordning vad som kommer härnäst. Vad blir nästa hälsotrend? 

Efter veckans radiogenomlyssning tippar jag bajsvatten. Varför då?? Jo för att "nya" forskningsrön  (detta är känt sedan 50-talet) visar att de som på grund av för mycket antibiotikaanvändning slagit ut sin tarmflora och koloniserats av Cl.Dificcile har fått tillbaka normal tarmfunktion efter en "bajstransplantation". I Sverige har Socialstyrelsen inte godkänd detta ännu för det finns helt enkelt inte tillräckliga bevis för att detta verkligen fungerar, det är ej evidensbaserat. Men, i kritiska situationer när någon lider av dessa fruktansvärda diarréer som kan vara livshotande kan man faktiskt chansa och ge ett bajslavemang ändå. (För er som tycker att detta låter otroligt vedervärdigt kan jag berätta att man "tvättar" avföringen så att bara de goda bakterierna blir kvar och det är dessa som man sedan transplanterar till den sjuke).

Jag blir glad att höra detta från SoS för det betyder att allt fungerar här. Man ska inte utan riktigt säkra bevis tillåta någonting för medicinskt bruk. Att man ändå tar till extraordinära grepp i en akut situation är självklart. Det är en sak mellan läkare och patient att bestämma över.

Så kanske mer bajsvatten åt folket, eller....insekter?  Det har ju varit på tapeten  ett tag men jag kan liksom inte se det framför mig. Att det ska slå igenom alltså. För hur mycket proteiner en daggmask än innehåller gillar jag inte själva apparitionen.
Kan ni tänka er att man i TV-soffan sitter i brandgul elastan och shottar juicade bönsyrsor...(brandgul elastan för att man är en träningsnörd som gärna visar upp sin kropp i åtsmitande kläder, såklart!)

Jag har iallafall sett min beskärda del överlevnadsprogram ihop med maken. Han gillar Bear Grylls. Bear samlar i trängda lägen vatten från en bergskant med sin svettiga tubsocka och vätskar upp sig, äter slemmiga larver  eller kryper in i en rutten jak för att hålla värmen i Inre Mongoliet under natten...

Jag ser ändå framtiden an. Jag hoppas på en reglering av denna oseriösa marknad. Ska man äta bra och hållbart är mitt tips bönor och baljväxter. Men i mat, ej i bakverk. Även om Karin hävdar att det går att baka med kikärtor. Jag är som jag tidigare deklarerat STOCKKONSERVATIV! Jag kan gå med på morotskaka men det är allt! 

Jag hoppas slippa återkomma till detta. Jag blir trött på mig själv. Nu har man ju till och med sågat detta på TV4, med en doktor i vit rock (det finns inte längre i princip pga smittorisken men det ser ju glassigt ut ihop med en saftig bränna).  





Sista ordet föll bort..det ska stå, magen.




 Slutligen ytterligare ett "klipp" från Livsmedelsverket. En 10 år lång studie. Se ffa punkt 8!

Rapporten är en omfattande genomgång av den vetenskapliga litteraturen inom området matvanor och cancer. Den är systematiskt gjord och väl dokumenterad. De flesta av råden stämmer väl med de kostråd som Livsmedelsverket redan har. 

WCRF:s expertgrupps råd till individer för att förebygga cancer

1. Undvik att bli överviktig, behåll normal kroppsvikt hela livet. Läs mer på länken till höger, "När är man överviktig?"

2. Motionera regelbundet. Minst en halvtimmes fysisk aktivitet per dag, helst en timme.




3. Begränsa konsumtionen av energitäta livsmedel, det vill säga livsmedel som innehåller mycket socker och fett och lite fibrer. Undvik sötade drycker.


4. Ät huvudsakligen mat från växtriket. Ät minst 5 portioner frukt och grönsaker varje dag och rikligt med baljväxter och fulkornsprodukter. Dessa livsmedel är rika på fibrer, vitaminer och mineraler.


5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer på länkarna till höger.


6. Om du dricker alkohol, drick högst en mängd som motsvarar 2 små glas vin per dag om du är man och ett litet glas vin per dag om du är kvinna. 


7. Begränsa konsumtionen av salt och salt mat till en mängd som motsvarar högst 6 gram salt per dag. Läs mer i "Råd om salt" på länken till höger.


8. Ät inte kosttillskott för att förebygga cancer. Studier visar på motstridiga resultat och i vissa studier har cancerrisken ökat när man ätit kosttillskott.


9. Ge enbart bröstmjölk under barnets sex första levnadsmånader. Detta skyddar mamman mot bröstcancer och förebygger övervikt och fetma hos barnet.


10. Personer som har haft och överlevt cancer bör också följa råden eftersom mycket tyder på att de skyddar mot canceråterfall.


Lagom är alltid bäst!

#detox #scam #häslokostärfarligtkanske #destilleratvatten #nys #foliehattnejtack


1 kommentar:

  1. Voltaires Vardag: Detox Hett Som Bara Den >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    Voltaires Vardag: Detox Hett Som Bara Den >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    Voltaires Vardag: Detox Hett Som Bara Den >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK

    SvaraRadera